انشا درباره قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود
امر دنیا و آخرت در کنار هم
مدیریت اقتصادی و پس انداز با تفکر اسلامی مبنی بر آبادانی دنیا و عقبا و توجه هم زمان، به هر دو موضوع تفاوت و تعارض نداشته؛ بلکه یکی از ارکان پابرجایی کانون خانواده است؛ زیرا باعث می شود با توجه به رخ دادهای ناگهانی که در زندگی بشر، به ویژه در دنیای مدرن رخ می دهد، در روز مبادا، سرپرست خانواده قادر به حل معضل شود، یا اگر برادر ایمانی او دچار مشکل شود، از همین پس انداز خویش، خدمتی به هم نوعش ارائه دهد.
مسلمانی که در جامعه ی متمدن اسلامی زندگی می کند، با تفکر معنوی حاکم بر جامعه و فهم حقیقی از آموزه های اسلامی، می کوشد با تعادل و تعامل زندگی کند؛ یعنی دنیا و آخرت را توأمان در نظر داشته و به بهانه ی کسب یکی از آن دو، دیگری را خراب و آلوده نکند.
پس انداز یا مال اندوزی
یکی از بحث های اقتصاد اسلامی، «پس انداز» است. آموزه های اسلامی که افراط و تفریط را تقبیح می کند و حد اعتدال را تعلیم می دهد، قائل به این است که تجمیع ثروت، امری نارواست و جامعه ی اسلامی را دچار فترت می کند. آیه ی 34 سوره ی توبه به این امر اشاره دارد: «آنان را که طلا و نقره را گنج کرده، ذخیره می کنند و در راه خدا به مصرف نمی رسانند، به عذابی دردناک بشارت ده.» همین آموزه ها، تعلیم انفاق، ایثار و کمک به هم نوع است و به تعاون در امور ارج می نهد که تمامی این امور، برای تعالی جامعه ی اسلامی و تحقق مدینه ی فاضله و جامعه ی آرمانی لازم و ضروری است.
تجمیع ثروت را نباید با ذخیره کردن مال یکی کرد؛ زیرا این دو موضوع، فقط شباهتی لفظی با هم دارند. آیه ی قرآن اشاره به جمع آوری ثروت کسانی دارد که دنیاداری را بر آخرت برگزیده، و پول و ثروت را بند خویش قرارداده و روی از خدا گردانده اند. اگر شخصی با تمامی فشارهای مالی با رنج فراوان و سختی های بسیار که بر خود هموارمی کند و با گذشتن از برخی خواسته های حتی ضروری خویش و اعضای خانواده، قسمتی از درآمدش را پس اندازمی کند، به امید این که روزی بتواند با تجمیع این ثروت اندک، فکری را تحقق بخشد و امری را برای خود و خانواده مهیاسازد؛ مثلاً سرپناهی تهیه کند، نمی توان نام این کار را تجمیع ثروت نهاد.
من از تهیدستی بر تو هراسناکم!
آموزه های دین مبین اسلام فقر را به شدت نکوهیده و مسلمان را از آن برحذر داشته است. حضرت علی ولایة علی بن ابیطالب حصنی در این باره، خطاب به فرزند خویش فرموده اند: «ای فرزند من! از تهی دستی بر تو هراسناکم. از فقر به خدا پناه ببر که همانا فقر، دین انسان را ناقص و عقل را سرگردان می کند و عامل دشمنی است.» در فرمایش های حضرت است که سرمایه برای کار و کسب روزی را، یک مسلمان باید در اختیار داشته باشد و با اصل آن به کار مشغول شده و از درآمد آن بهره برد. پس انداز با این روی کرد، نه تنها امری مذموم نیست، بلکه صحیح است که انسان در سختی، دست نیاز سوی هم نوع خویش درازنمی کند.
پس انداز کارآمد در جامعه
در سیستم بانک داری، «پس انداز» قرض الحسنه ای است که از شکل سرمایه ی راکد به سرمایه ی در گردش بدل شده و در توسعه و آبادنی جامعه، تولیدهای داخلی و فعالیت های فردی و جمعی بسیار سودمند است. پس انداز یک شخص، می تواند در جامعه کارآمد بوده و تبعات خیر بر جای گذارد و در امور عام المنفعه مشارکت کند؛ بنابراین، پس انداز امری سودمند و کاری شایسته است که یکی از ضرورت های جامعه ی کنونی است؛ البته هدف و غایت این امر نیز موضوعی است که باید در نظر داشت تا پس انداز با مال اندوزی هم معنی نشود و این کار صحیح با امری قبیح، هم گون و دچار آفت شرعی و معنوی نشود.
آیا پس انداز برای روز مبادا، مغایر با مفهوم توکل رزّاقیت خداوند است؟ آیا به پس انداز، زکات تعلق می گیرد؟ با توجه به کاهش مرتب ارزش نقدینگی، آیا اشکال دارد پول پس انداز را در بانک، سپرده کنیم تا مقدار سودی که روی آن می آید، جبران کاهش ارزش آن را در طول زمان بکند یا این که با آن سکه بخریم؟ چند درصد از اموال مجاز است یا توصیه می شود پس انداز شود؟
شاید شما خانم خانه دار، از خودتان بپرسید: آیا پس انداز از نظر شرعی مشکلی ندارد و مخالف ویژگی توکل نیست؟ پس انداز تا زمانی که به مقدار بیست مثقال طلا نرسد، زکات ندارد. برای این که ارزش پس انداز پایین نیاید، می توانید به جای پول، طلا پس انداز کنید یا آن را در جایی مانند بورس و… سرمایه گذاری کنید؛ اما پس انداز در بانک و دریافت بهره ی آن از نظر برخی علما رباست. مسلمان باید در زمینه ی کسب درآمد حلال، تلاش کند تا از نظر اقتصادی از بقیه عقب نیفتد. زمانی فرد، خلاف توکل عمل می کند که از راه غیرشرعی بخواهد کسب درآمد کند؛ یعنی به راه های شرعی کسب درآمد، اعتماد نداشته باشد. زمانی پس انداز، غیرشرعی است که انسان بخل ورزد و مالش را در امور نیک و موارد نیاز مصرف نکند.
مدیریت اقتصادی داشته باشید
این روزها، شرایط اقتصادی جهان به گونه ای است که همه تحت فشار و نگرانی اقتصادی هستند. اگر می خواهید صرفه جویی کنید و دغدغه های مالی کم تری داشته باشید، بهتر است به نکته های زیر توجه کنید:
* به جای این که همه ی حساب و کتاب ها را در ذهن تان انجام دهید و مرتب از خودتان بپرسید چه قدر خرج کرده ام و حالا چه قدر پول دارم، لیستی تهیه و همه ی هزینه ها را یادداشت کنید؛ بدین ترتیب، هم بر مخارج ماهانه کنترل بیش تری خواهید داشت و هم انگیزه ای برای صرفه جویی و خودداری از مخارج غیرضروری پیدا خواهید کرد.
* خانم خانه! وقتی احساساتی هستید، مثلاً دل تان گرفته یا از چیزی خوش حال هستید، به خرید نروید؛ چون احتمال این که ول خرجی کنید، زیاد است. خیلی وقت ها برای این که از احساس های منفی فرار و ذهن مان را از چیزهای ناراحت کننده منحرف کنیم، چیزهایی میخریم که برای لحظه ای شادمان شویم؛ مثلاً ممکن است فقط برای خرید یک پیراهن به فروشگاه رفته باشیم؛ ولی با یک شلوار، یک کت و چندجفت جوراب و چیزهای دیگر به خانه برگردیم؛ اگرچه خرید چنین چیزهایی برای لحظه هایی ما را شاد می کنند، این شادی به زودی از بین می رود و آن وقت ما می مانیم و چند وسیله ی غیرضروری و یک حساب خالی!
* به جای این که بعد از یک روز کاری، برای رهایی از خستگی و دغدغه های کاری به یک رستوران یا فست فود بروید، به فعالیت های دیگری بپردازید که هم خوش حال تان می کند و هم پرخرج نیست. با اعضای خانواده یا دوستان، به فعالیت های سرگرم کننده یا فعالیت های فردی، مثل باغبانی یا نقاشی بپردازید. اغلب وقتی بی حوصله، احساساتی یا تنها هستیم بیش تر خرج می کنیم؛ بنابراین سعی کنید با روش هایی که به آن علاقه دارید، وقت تان را پرکنید.
* بعضی ها فکرمی کنند چون درآمدشان زیاد نیست، نمی توانند پس اندازکنند؛ ولی این مثل آن است که بگوییم چون همه ی روز بیکار نیستیم، نباید یک ساعت را به ورزش اختصاص دهیم. بهترین راه برای تقویت حساب بانکی این است که کم کم پس اندازکنیم و این کار را همیشه ادامه بدهیم. هربار مبلغ کوچکی را پس اندازکنید و ببینید بدون این که خودتان متوجه شوید پس اندازتان بیش تر می شود. هرچه شاهد بیش ترشدن موجودی حساب تان باشید، انگیزه ی بیش تری برای پس انداز پیدا خواهید کرد.
* بهتر است گاهی هزینه ای را به فعالیت های تفریحی اختصاص دهید. اگر تفریح کافی نداشته باشید، ممکن است ناگهان از شرایط، خسته و دچار افراط شوید و کل پس اندازتان را یک شبه خرج کنید. دوست دارید تلویزیون جدیدی برای اتاق نشیمن بخرید؟ دوست دارید به یک مسافرت بروید؟ پس از همین الآن شروع و پول تان را پس اندازکنید.
* وبلاگ هایی با موضوع پول، درآمد و سرمایه گذاری به تازگی طرف داران زیادی پیداکرده و می توانند الهام بخش بسیاری از افراد باشند. اگر شجاعت کافی داشته باشید، می توانید وبلاگ خودتان را داشته باشید و توصیه های خود را به اشتراک بگذارید. با این کار، نه تنها با کسانی که در زمینه های اقتصادی با شما هم فکر هستند ارتباط برقرارمی کنید، بلکه نوعی انگیزه و احساس غرور در شما ایجاد خواهدکرد.
**********************
معنی قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود
۱- غالبا این ضرب المثل را برای قناعت و صرفه جویی کردن به کار می برند؛ کسی که قناعت می کند قطره قطره بر مالش افزوده می شود.
۲- نقطه مقابل این ضرب المثل اینست: قطره قطره کم گردد وانگهی خالی شود!
۳- هر کاری که با صبر و حوصله و بدون عجله انجام شود نتیجه خوبی از آن حاصل می گردد.
۴- می توان ضرب المثل را اینگونه تفسیر نمود: جوان اگر از تک تک ثانیه های زندگی اش بهره درست را ببرد، در آینده نتیجه اش را به نحو احسن خواهد دید. ( برکتی همچون دریا نه کویر )
۵- دریا نشانه برکت و پرباری است و قطره قطره بودن، نشان از تداوم و استمرار امری دارد.
***********************
مثلی قدیمی می گوید: «قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود» یعنی با قناعت و صرفه جویی می توان به عزت و توانگری رسید .
غالب مردم کاربرد این مثل را در مورد ثروت می دانند و نتیجه ای که از آن می گیرند این است که ثروت، اندک اندک جمع می شود. درحالی که این مثل، اشاره به قاعده ای بزرگ و بسیار ساده دارد که بیشتر اوقات به دلیل سادگی آن به فراموشی سپرده می شود. قاعده این است که هر چیز کلی ای، به مرور شکل می گیرد و وقتی به دست می آید که اجزای تشکیل دهنده آن، گردآمده باشند ؛ مثلاً موفقیت در تحصیل در طول یک دوره تحصیلی و اندک اندک به دست می آید.
***********
ضرب المثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود
ضرب المثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود
مثلی قدیمی می گوید: «قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود» یعنی با قناعت و صرفه جویی می توان به عزت و توانگری رسید .
غالب مردم کاربرد این مثل را در مورد ثروت می دانند و نتیجه ای که از آن می گیرند این است که ثروت، اندک اندک جمع می شود. درحالی که این مثل، اشاره به قاعده ای بزرگ و بسیار ساده دارد که بیشتر اوقات به دلیل سادگی آن به فراموشی سپرده می شود. قاعده این است که هر چیز کلی ای، به مرور شکل می گیرد و وقتی به دست می آید که اجزای تشکیل دهنده آن، گردآمده باشند ؛ مثلاً موفقیت در تحصیل در طول یک دوره تحصیلی و اندک اندک به دست می آید.
******************
سارا عسگریعالم: برچسبزنی، رفتاری ناپسند اما متداول در بین مردم یک جامعه است. برچسبزنی، تمایل برخی از افراد یک جامعه به چسباندن یک رفتار ناپسند، یا یک صفت نامناسب و بد به گروهی دیگر از افراد جامعه که در اقلیت هستند، میباشد. برچسب خسیس بودن یا خساست، به افرادی که در تمام امور روزمره صرفهجویی را به جای اسراف انتخاب میکنند، متاسفانه یکی از این برچسبهاست. در اطراف ما بسیار کسانی هستند که در مصرف آب، برق،گاز و … مدیریت مصرف انرژی را مد نظر گرفتهاند. به وسیله برخی دیگر از افراد با نام «خسیس» شناخته میشوند و موضوع خنده و تعریف برای دیگر اطرافیان میشوند. کسانی که نه تنها با توجه به درآمد ماهیانهی خود، بلکه برای محدود بودن منابع انرژی، مدیریت مصرف را انتخاب کردهاند. صرفهجویی، خسیس بودن نیست؛ صرفهجویی یک فرهنگ است، فرهنگ درست مصرف کردن. صرفهجویی یعنی، «قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود.»
واقعان عالیه 😉