این روز‌ها داعیه‌های سه سیستم عامل بزرگ و به روز دنیا، یعنی ویندوز، Mac و لینوکس Ubuntu باعث شده ‌که نگاه‌ها به این امر معطوف شود که به راستی کدام سیستم عامل به نسبت رقبایش از ارجحیت بیشتری برخوردار است و برای کاربران خانگی می‌تواند مناسب‌تر باشد، به ویژه شاید این امر برای کاربران ایرانی، ‌اهمیت ذاتی داشته باشد؟

به گزارش «تابناک»، اگر تا یک دهه پیش، ویندوز بر‌ترین و پر‌کاربر‌ترین سیستم عامل روی کره زمین بود‌ و ‌تا چند سال پیش، استفاده از ویندوز به عنوان یک سیستم عامل بی‌چون و چرا، برای هر کسی حجت بود و ‌به هیچ جایگزین دیگری فکر نمی‌شد، امروز قضیه کاملا متفاوت است و رقبای ویندوز به ویژه لینوکس، سعی بر آن دارند که سلطه سیستم عامل مایکروسافت را به چالش کشیده و آن را به زیر بکشد. 

این امر تا اندازه بسیاری ‌نیز محقق شده است و هرچند هنوز ویندوز هنوز به عنوان پر‌مخاطب‌ترین سیستم عامل موجود،‌ برتری نسبی در مقایسه با رقبایش دارد، اکنون دیگر هر مخاطب و کاربری حداقل نام جایگزین‌های ویندوز را شنیده است و از کاربری آن‌ها تا حدی اطلاع دارد. 

در اینجا تلاش ما بر این است‌ که‌ مقایسه کوچکی میان سه سیستم عامل پر مخاطب فعلی داشته باشیم تا به لحاظ کاربری و کارآیی بتوان تشخیص داد ‌کدام یک از این سه، برای کاربران خانگی و به ویژه ایرانی بهتر است. بی‌گمان انتخاب یک سیستم عامل، سلیقه‌ای و صد البته وابسته به نوع نگرش و اهداف کاربر است، در نتیجه این مقایسه به هیچ وجه جنبه توصیه‌ای نداشته و صرفا از دید توصیفی به آن پرداخته می‌شود:

مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس

شکل و شمایل، گرافیک و قابلیت شخصی‌سازی

بی‌گمان‌ محیط و فضای سیستم عامل، تأثیر بسیاری بر مخاطب و راحتی کار در آن دارد. هر سه شرکت مایکروسافت، کانونیکال و اپل از این امر با خبرند و به همین جهت طی سال‌های اخیر، بسیار تلاش کردند تا محیط سیستم‌های عامل‌‌ خود را به راه‌های گوناگون آسان‌، زیبا و کاربردی‌تر کنند. 

یکی از مهمترین دلایلی که شاید منجر به آن شده که کاربران ایرانی به شدت به ویندوز علاقه‌مند باشند، این است که به فضای ویندوز بسیار عادت کرده و آن را راحت و کاربردی ‌می‌دانند. در صورتی که این امر تنها و تنها یک «عادت» است که به محض ورود به فضای سیستم‌های عامل‌ دیگر می‌تواند تغییر کند:

مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس

بی‌گمان، کسانی که با هر سه نوع این سیستم عامل‌ها آشنایی دارند، به خوبی می‌دانند که لینوکس از این جهت بسیار متفاوت و در عین حال پیشرو‌تر است، به ویژه در سال‌های اخیر که Ubuntu با تغییرات اساسی در Desktop اصلی لینوکس، Unity را ‌دسکتاپ اصلی خود معرفی کرده و تحولی اساسی در نسخه‌های لینوکس از این جهت به وجود آورده است. 

تفاوت مهم لینوکس ‌با دو رقیب دیگر خود، در این است که شما در محیط لینوکس به یک دسکتاپ مشخص و از پیش تعریف شده محدود نیستید. تقریبا حدود بیش از ده نوع دسکتاپ برای لینوکس موجود است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به Unity، KDE، Debian و دسکتاپ مادر لینوکس یعنی Gnome اشاره کرد. به خصوص دسکتاپ KDE که با عملیاتی کردن مفهوم Plasma محیطی جذاب، زیبا و کاملا قابل شخصی‌سازی ‌فراهم کرده که برای کاربران ویندوز نیز راحت‌یاب است. با هر کدام از این‌ها که راحت‌تر هستید،‌‌ همان را انتخاب کنید:


باید از این جهت لینوکس را سرآمد همه سیستم عامل‌ها دانست. در سال‌های اخیر و به ویژه پس از مطرح شدن دوباره لینوکس در رقابت سیستم عامل‌ها، توسعه کمی و کیفی این دسکتاپ‌ها نیز سرعت گرفته‌ تا جایی که حتی در بین خود نسخه‌های لینوکس بر سر بهبود این دسکتاپ‌ها رقابتی سخت در جریان است.


موجود بودن برنامه‌های کاربردی

‌یک سیستم عامل به تنهایی هر چقدر که قدرتمند و مطمئن باشد، کاربردی نخواهد داشت و در واقع یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها در اقبال کاربران به سیستم عامل، موجود بودن نرم‌‌افزارهای کاربردی برای پوشش نیازهای کاربران از آماتور تا حرفه‌ای است. 

در اینجا باید مایکروسافت ویندوز را سرآمد همه سیستم عامل‌های دیگر دانست، به گونه‌ای که در این سیستم عامل، کمتر برنامه‌ای یافت می‌شود که چندین نمونه مشابه رایگان و یا تجاری برای آن موجود نباشد. این در حالی است که سیستم عامل‌های مبتنی بر Unix یعنی لینوکس و مک، همچنان یکی از معضلات خود را در برنامه‌های کاربردی می‌بینند. این امر به خصوص در مورد لینوکس که یک سیستم عامل کاملا رایگان با برنامه‌های رایگان و متن باز است، بیشتر صدق می‌کند. 

اما هرچند ویندوز را باید سرآمد در این رقابت دانست، به دو نکته اساسی باید توجه داشت: نخست اینکه در سال‌های اخیر توجه زیادی از سوی سازندگان نسخه‌های‌ لینوکس بر مسأله توسعه نرم‌افزارهای کاربردی معطوف شده است، به گونه‌ای که سال گذشته مارک شاتِلورث، بنیانگذار Ubuntu گفته بود‌ تا سال ۲۰۱۵ کانونیکال می‌خواهد به بیش از ۲۵۰ میلیون کاربر برای Ubuntu دست یابد که یکی از راه‌های دسترسی به این هدف توسعه نرم‌افزارهای کاربردی برای Ubuntu است. 

نکته دو اینکه‌ هرچند باید پذیرفت که ‌نرم‌افزارهای موجود کاربردی برای ویندوز در حال حاضر به نسبت دو رقیب دیگر بیشتر است، اما باید توجه داشت که در لینوکس، نرم‌افزار «کم» نیست و تنها باید اینگونه گفت که نرم‌افزارهای «مشابه» در ویندوز برای لینوکس کمتر است. 

این به آن معناست که مثلا ‌اگر شما نیازمند یک نرم‌افزار قدرتمند برای ویرایش عکس هستید، نباید در لینوکس به دنبال فتو شاپ باشید، گزینه مورد نظر در لینوکس می‌تواند GIMP باشد:

مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس

از سوی دیگر، باید اشاره کرد اکنون نرم‌افزارهای شبیه ساز برای اجرای برنامه‌های ویندوز در لینوکس همچون Wine و نسخه تجاری آن یعنی Codeweaver این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند که با Cross Over کردن سیستم عامل به آسانی (و البته با کمی تغییرات در گرافیک واسط کاربری) برنامه‌های ویندوز را به خوبی در لینوکس اجرا کنند. 

همچنین باید اشاره کرد، ‌کاربرانی که برای مدت زمانی نسبتا طولانی با لینوکس کار می‌کنند، پس از بازگشت به ویندوز، نرم‌افزارهایی را می‌شناسند که برای لینوکس طراحی شده اما به دلیل کاربرد فوق‌العاده آن‌ها، نسخه ویندوز آن‌ها نیز موجود است. 

و مهم‌ترین نکته این که با وجود ابزارهایی نظیر Software Center در Ubuntu دیگر لازم نیست سایتهای مختلف را برای دریافت نرم‌افزار مورد نظر خود جستجو کنید، بلکه تنها با یک جستجوی ساده، ‌خواهید توانست نرم افزار مورد نظر را یافته و ‌دانلود مستقیم ‌کنید:


با همه این تفاسیر اما باید گفت، هم‌اکنون باز هم مایکروسافت ویندوز، در حوزه نرم افزارهای کاربردی چه در نسخه‌های رایگان و چه در نسخه‌های تجاری، سرآمد سیستم عامل‌هاست. هرچند این به معنی کاستی نرم افزار در سیستم عامل‌های دیگر نیست.

امنیت و اطمینان در برابر حملات سایبری

این روز‌ها یکی از بزرگ‌ترین معضلات کاربران، حملات سایبری چه از نوع آنلاین و چه از نوع حملات ویروسی است و به اندازه‌‌ای ‌فراوان شده‌ که منجر به رقابتی سخت میان تولید کنندگان نرم‌افزارهای امنیتی شده است. 

در میان سه سیستم عامل معروف، ویندوز هدف نخست حملات سایبری است و میلیون‌ها ویروس و کرم سایبری برای این سیستم عامل وجود دارد و هر روز نیز شاهد ساخته شدن ویروس‌های جدید در این سیستم عامل هستیم. 

اما آیا سیستم‌های مبتنی بر Unix از این بابت در امان هستند؟ 

به تازگی سخنان و مباحث بسیاری پیرامون پیدایش ویروس‌های جدید برای سیستم عامل مک در گرفته است. این امر حقیقت دارد و حملات سایبری به مک نیز آغاز شده است. معنی دیگر این امر آن است که لینوکس نیز طبعا در برابر حملات سایبری در امان نخواهد بود. 

اما نکته اساسی ‌اینجاست، میزان حملاتی که به لینوکس می‌شود، بسیار کمتر از دو سیستم عامل دیگر است، به گونه‌ای که هنوز هیچ حمله جدی و بزرگی به لینوکس نشده ‌است. استیون واگون نیکولز، متخصص امنیت سایبری در مطلبی که در همین مورد نوشته است، اشاره کرده‌ که پس از بیست سال استفاده از سیستم عامل لینوکس، حتی یک بار نیز شاهد حمله سایبری به لینوکس نبوده است. 

از سوی دیگر، Ubuntu به شکل پیش‌فرض LMS یا Linux Security Module (ماژول امنیتی لینوکس) را ‌روی سیستم نصب می‌کند که به شکل فعالی کاربر را در برابر حملات احتمالی سایبری محافظت می‌کند.

مقایسه و آزمایش کارآیی سه سیستم عامل

اما در پایان بگذارید نگاهی به کارکرد سه سیستم عامل از لحاظ سرعت و استفاده از منابع داشته باشیم. 

آزمایشگاه وب‌سایت Expert Review اقدام به آزمایش هر سه سیستم عامل ‌روی یک سیستم با مشخصات پردازشگر Core i۵ و با رم ۴ گیگابایت کرده است. برای هر بار آزمون دیسک سخت این سیستم فرمت ‌و سیستم عامل جدید ‌روی آن نصب شده است. 

سپس آزمایش‌هایی برای تست عملکرد سیستم عامل‌ها در عملیاتی نظیر‌ ویرایش تصویر، Encoding ویدئو، عملیات همزمان (Multi – Tasking) و در ‌‌نهایت نتیجه نهایی عملکرد، صورت داده است. نکته اینکه این آزمایش روی نسخه‌های ویندوز ۷، Ubuntu ۱۱.‌۴ (در حال حاضر نسخه ۱۳.‌۱۰ Ubuntu منتشر شده است) و Mac OS X۱۰ انجام شده است. نمودار‌های زیر نشان‌دهنده کارکرد سه سیستم عامل است (رقم بالا‌تر = عملکرد سریع‌تر): 
مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
Image Editing
مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
Video Encoding


مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
Multi - Tasking

مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس
Overall Performance


این نمودار‌ها حاکی از آن است که به شکل متوسط Ubuntu ۱۷ درصد سریع‌تر از دو رقیب دیگر خود عمل می‌کند. معنی دیگر این نمودار‌ها این است که افزون بر رایگان بودن سیستم عامل لینوکس، ‌یک ارجحیت اساسی نسبت به رقبای خود در زمینه عملکرد سیستم عامل دارد؛ ارجحیتی که البته خود کاربر نیز پس از نصب و کار ‌با آن به خوبی متوجه خواهد بود. 

هرچند در آغاز گفته ‌شد ‌این گزارش تنها هدف توصیفی ‌دارد، ‌واقعیت‌های پشت سر بررسی سه سیستم عامل، نا‌خودآگاه نشان دهنده برتری سیستم عامل لینوکس از جهات گوناگون است. این امر جرأت پیشنهاد یک توصیه جدی به کاربران ایرانی را ساده‌تر می‌سازد:


اگر از سیستم خود برای کارهای روتین و روزمره استفاده می‌کنید‌ و اگر با برنامه‌های حرفه‌ای سر و کار ندارید و نهایت نیازهای‌ شما در حد نرم‌افزارهای کاربردی نام‌آشناست، لینوکس بهترین گزینه به عنوان یک سیستم عامل رایگان، مطمئن، سریع و متنوع است.




Search Results

    برنامه شصت - لینوکس یا ویندوز

    brooz.tv3.ir/index.php?option=com...id...
    Translate this page
    به هر حال این استدلال رو بپذیریم یا نه این سیستم عامل الان از نظر سهم کاربرای بازار جهانی بعد از سیستم‌عامل ویندوزشرکت مایکروسافت و سیستم عامل مکینتاش ...

    لینوکس یا مک؟! - انجمن‌های فارسی اوبونتو

    forum.ubuntu.ir › جامعه کاربران › کافه اوبونتو
    Translate this page
    May 15, 2010 - 15 posts - ‎10 authors
    حالا من میخوام دلایل شما رو برای برتری لینوکس بر مک ( به جز دلایل بالا ) .... دلایلش هم زیاد بحث شده نمیخوام بحث لینوکس یا ویندوز رو شروع کنم.

    تفاوت سیستم عاملهای مکینتاش ، ویندوز ، لینوکس !!!!! [بایگانی ...

    joomlaforum.ir/archive/index.php/t-3229.html?s...
    Translate this page
    Jun 7, 2012 - ۴- چهارمین تفاوت آن است که ویندوز بر روی امکانات دفتری یا همان Office تمرکز بیشتری نسبت به مک دارد، در حالی که مک تمرکز بیشتری بر روی ...

    شما نظر دهید: ویندوز بهتر است یا لینوکس؟ - خبرآنلاین

    www.khabaronline.ir/detail/238215/ict/software
    Translate this page
    Aug 25, 2012 - در واقع میشه گفت کاربران ویندوز و لینوکس و مک هر کدوم بر حسب ...... بسمه تعالی سلام در جواب سوال اینکه لینوکس بهتر است یا ویندوز باید گفت: ...

    تجربیات من از ۳ سیستم عامل ویندوز، لینوکس و مک - سعید ...

    blog.zebardast.ir/2010/05/blog-post.html
    Translate this page
    May 27, 2010 - بعدها به مشکل بزرگتری برخورد کردم و آن نبود ترمینال یا خط فرمان قوی بود. ... ویندوزمک;لینوکس. سیستم های نسبتا قدیمی و ضعیف تر. لینوکس

    مقایسه‌ای بین سه سیستم عامل: ویندوز، Mac و لینوکس - تابناک

    www.tabnak.ir › صفحه نخست › علمی -آموزشی
    Translate this page
    Dec 2, 2013 - این امر حقیقت دارد و حملات سایبری به مک نیز آغاز شده است. ... پیش‌فرض LMS یا Linux Security Module (ماژول امنیتی لینوکس) را ‌روی سیستم نصب ...

    لینوکس و ویندوز در مقام مقایسه: علم بهتر است یا ثروت

    vista.ir/.../لینوکس-و-ویندوز-در-مقام-مقایسه-علم-بهت...
    Translate this page
    لینوکس و ویندوز در مقام مقایسه: علم بهتر است یا ثروت ویندوز...لینوکس...کلمات آشنایی ... مکینتاش درحدود ۶درصد از بازار رومیزی ها را دردست دارد لینوکس در حدود ...

    لینوکس بهتر است یا ویندوز (با دلیل). - کلوب

    www.cloob.com/timeline/answer_827_851247
    Translate this page
    Dec 23, 2007 - اطلاعات بیشتر : لینوکس بهتر است یا ویندوز (با دلیل) و خود شما از کدام ... مکینتاش بهتره، اما اگه می خوای پشتیبانی بالا داشته باشه، ویندوز هم ...

    سیستم عامل مک یا لینوکس یا نه کلا همین ویندوز خودمون | انجمنهای ...

    forum.persiantools.com › ... › سیستمهای عامل
    Translate this page
    Oct 2, 2011 - 20 posts - ‎12 authors
    درورد یه مدتی به سرم زده یه چیز دیگه‌ام امتحان کنم .:whistle: موندم الان مک بنصبم یا نه لینوکس (با هیچ کدومم کار نکردم)کلا برنامه هایی که استفاده...

    سیستم مک اپل بهتره یا ویندوز ؟؟ - آپارات

    www.aparat.com/.../سیستم_مک_اپل_بهتره_یا_ویندو...
    Translate this page
    Aug 18, 2011 - علی در این ویدیو مقایسه سیستم مکینتاش اپل بروی مک بوک پرو را با سیستم عامل ویندوز در ... سیستم مک اپل بهتره یا ویندوز ؟ ... از آموزش لینوکس.

    Search Results

      ۴ موردی که باعث دلتنگی کاربران مک برای ویندوز می شوند ...

      digiato.com/.../۴-موردی-که-باعث-دلتنگی-کاربران-م...
      Translate this page
      Oct 5, 2014 - میتونى مک بگیرى و روش یا با بوت کمپ ویندوز بریزى یا از طریق برنامه ..... بدیهیه که همویندوز هم مک دربرابر لینوکس یک سیستم کاملا بسته ...

      ویندوز 8.1 - مقایسه ویندوز با لینوکس و مک

      www.os-windows.blogfa.com/post/13
      Translate this page
      بسیاری از خریداران مک معتقد هستند که جمع کردن و خریدن یک سیستم مک برای شما با ... برای یک desktop و یاکاربرد خانگی، می توان گفت لینوکس خیلی ارزان و یا ...

      مقایسه کلی windows , mac , linux ۱- قیمت... - مشکلات و ...

      https://fa-ir.facebook.com/.../posts/374743495893035
      Translate this page
      مقایسه کلی windows , mac , linux ۱- قیمت : لینوکس به صورت رایگان یا با قیمت خیلی پایین تر از ویندوز ومک در دسترس هست که البته هزینه ای که براش ممکنه...

      آندروید یا آی او اس یا ویندوز - ترنج وب

      fa.toranjweb.com/news.php?nid=206
      Translate this page
      این سوال تشابه زیادی به سوالات کاربران کامپیوتر های دسکتاپ دارد که می گویند آقا ویندوز بهتره یا لینوکس با مک و … . تجربه شخصی من که در تلفن های همراه هوشمند ...

      هاستینگ لینوکس یا ویندوز، کدام یک بهتر است؟ - نودهشتیا

      www.forum.98ia.com › آموزش › آموزش های کامپیوتری
      Translate this page
      هاستینگ لینوکس یا ویندوز، کدام یک بهتر است؟ در صورتیکه قصد خرید ... ۵ ابزار رایگان و برتر جهت رمزگذاری فایلها (ویندوز،مک،لینوکس). توسط Helpax در انجمن ...

      ویندوز٬مک و لینوکس در کنار هم | اپلستان

      www.applestan.com/archives/8611
      Translate this page
      Nov 5, 2011 - بسیاری از کاربران ویندوزی و یا خریدارن مک این سوال را می پرسند که آیا می شود سیستم عاملویندوز و یا لینوکس را روی کامپیوترهای مک نصب کرد.

      مک یا ویندوز مسئله این است : بررسی و مقایسه دو سیستم عامل ...

      gadgetnews.ir/.../مک-یا-ویندوز-مسئله-این-است-بررس...
      Translate this page
      May 29, 2013 - هیچ گونه تبلیغ یا موضع گیری روی ویندوز یا مک نیز انجام نگرفته است .... زدن با اینترفیس گرافیکی ویندوز ، به سراغ مک و لینوکس رفتم و باید ...

      امنیت لینوکس در پرده‌ی ابهام، جاسوسان بزرگ آی‌تی، ویندوز و ...

      intotech.ir › نرم‌افزار و آموزش › سیستم عامل
      Translate this page
      Mar 15, 2015 - آیا لینوکس امن است و جاسوسی در آن وجود ندارد یا این سیستم عامل آزاد و ... در پرده‌ی ابهام، جاسوسان بزرگ آی‌تی، ویندوز و مک بهتر هستند یا لینوکس؟

      ۹ تفاوت اساسی میان Mac و PC - زومیت

      www.zoomit.ir/howto/.../2879-۹-تفاوت-mac-pc
      Translate this page
      Aug 29, 2012 - دست شما برای ارتقای کارت گرافیک دستگاه یا حافظه RAM و دیگر اجزای ..... من 7 سال باویندوز کار کردم 2 سال با لینوکس و 1 سال با مک و به نظرم ...

      میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

      www.sampadia.com/forum/index.php?topic=81809...
      Translate this page
      سختی نصب برنامه ها نسبت به ویندوز و مکینتاش - بیشتر برنامه های لینوکس به ... دیگه لینوکس ارزشش از یه سرچ کمتره که حوصله ندارید سرچ کنید یا ایتکه ۲ خط ...

      Search Results

        راهنمای نصب زی‌پرشین - پارسی لاتک

        www.parsilatex.com/wiki/راهنمای_نصب_زی‌پرشین
        Translate this page
        Apr 12, 2015 - در ویندوز یا gedit و kwrite در لینوکس) این کار را برایتان می‌کنند. ... ۱ نصب زی‌پرشین درویندوز، لینوکس و مکینتاش; ۲ زی‌پرشین روی DVD ...

        بازیابی از Recycle Bin ویندوز و یا Trash مک و لینوکس

        www.king2net.com/.../بازیابی-از-recycle-bin-ویندوز...
        Translate this page
        ترفند جالب برای خاموش کردن کامپیوتر در ویندوز 8.1 به شکل متفاوت ... کاربر بوده تا امکان حذف توسط ویروس ویا کرش کردن یک نرم افزار این کار صورت می گیرد.

        کدام سیستم عامل امن‌تر است؟ اندروید، iOS، مکینتاش، لینوکس ...

        limoobile.com/8268/which-os-is-safe/
        Translate this page
        May 31, 2014 - اندروید، iOS، مکینتاش، لینوکس یا ویندوز؟ Mac-OS-Linux-Windows-as-Batman-Villain. تمام سیستم‌عامل‌های موجود به نسبت ضریب نفوذ و میزان ...

        [PDF]بالاخره اندروید یا iOS؟ صبر کنید شاید پاسخ شما را ... - M Team

        www.mteamapps.com/wp-content/uploads/.../34.pdf
        Translate this page
        ﯾﺎدﺗﺎن ﮐﻪ ﻧﺮﻓﺘﻪ ﭘﺮﺳﺶ. ﻫﺎی. ﮐﻠﯿﺸﻪ. ای را ﮐﻪ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﻧﻘﻞ ﻣﺠﻠﺲ ﻫﺮ ﻣﺤﻔﻞ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﺑﻮد . وﯾﻨﺪوز ﯾﺎ ﻣﮏ؟ وﯾﻨﺪوز ﯾﺎ ﻟﯿﻨﻮﮐﺲ؟ دﻋﻮای اﭘﻞ و ﮔﻮﮔﻞ ﻧﯿﺰ. ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﮔﺬﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ اﯾﻦ ﺗﻔﺎوت ﮐﻪ ﻃﺮﻓﯿﻦ دﻋﻮا. ﺑﻪ ﻧﺎم. ﻫﺎی اﻧﺪروﯾﺪ و.

        Linux | بایت گیت

        bytegate.ir/tag/linux/
        Translate this page
        آموزش عوض کردن مک آدرس (MAC Address) یا آدرس فیزیکی کارت شبکه در سیستم عامل‌های ویندوز و توزیع‌های لینوکس مثل کالی و بکترک + به صورت تصویری و ساده!

        لینوکس مینت؛ ورودی دنیای آزاد یا نقطه‌ی انحراف آن ...

        linuxreview.ir/.../لینوکس...دنیای...یا.../comment-pag...
        Translate this page
        یا دیدگاه بدبینانه که مایکروسافت به دنبال نفوذ در دنیای گنو/لینوکس و ایجاد اختلال در .... به نظر من اگر لینوکس بتونه تا حدودی خودش را به ویندوز و یا مک نزدیک کنه ...

        چگونه صفحه نمایش ویندوز، مک، لینوکس، اندروید یا آی او اس را ...

        motarjemirani.ir/چگونه-صفحه-نمایش-ویندوز،-مک،-لی...
        Translate this page
        Feb 6, 2015 - عکس گرفتن از صفحه نمایش قابلیت خیلی خوبی است ولی گاهی واقعاً نیاز داریم برای فهماندن منظور خود ویدئوی صفحه را ضبط کنیم. شما می توانید ...

        دوستانه - لینوکس بهتر است یا ویندوز ؟ امنیت کدام بیشتر ...

        roghayeh-mosavi.blogfa.com/post/7
        Translate this page
        لینوکس خود یکی از ویندوز هایی است که هکر ها غالبا استفاده میکنند ( بویژه بک ترک و بلاک هات ) اما ویروس کمتری نسبت به ویندوز و مک دارد . البته ویندوز لینوکس هم ...

        آموزش نرم افزار آزاد یا لینوکس , قسمت چهارم - آموزشگاه آنلاین

        amozesh.net › کامپیوتر و شبکه
        Translate this page
        Aug 3, 2015 - آموزش نرم افزار آزاد یا لینوکس -آموزش حرفه ای سیستم عامل لینوکس - آموزش ... نصب لینوکسروی ویندوز -نحوه ی نصب لینوکس بر روی مک – آموزش ...

        R-Studio 7.7 Build 159562 Network Edition / Portable ...

        soft98.ir › نرم افزار › بازیابی اطلاعات
        Translate this page
         Rating: 4 - ‎114,460 votes
        Aug 12, 2015 - همچنین این نرم افزار توانایی بازگرداندن اطلاعات فرمت شده، پاک شده یا ... بازگرداندن اطلاعات در شبکه های تحت ویندوز یا مکینتاش و یا لینوکس ...