تاریخ و زمان دقیق روز عید نوروز و سال تحویل سال 1398

زمان دقیق روز عید نوروز و سال تحویل سال 1398

تاریخ دقیق روز عید نوروز و سال تحویل سال 1398

تاریخ و زمان دقیق روز عید نوروز و سال تحویل سال 1398

تاریخ و زمان دقیق سال تحویل :

ساعت ۰۱ و ۲۸ دقیقه و ۲۷ ثانیه روز پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ هجری شمسی


ساعت 1 و 28 دقیقه و 27 ثانیه بامداد

روز پنج شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ هجری شمسی

مطابق ۱۳ رجب ۱۴۴۰  هجری قمری

و ۲۱ مارس ۲۰۱۹  میلادی

Thursday, March 21, 2019


لحظه تحویل سال ۹۸ به وقت ساعت جهانی (UTC/GMT)
۱۶:۲۸:۴۳ عصر
لحظه تحویل سال ۹۸ در لس آنجلس :
Thursday March 21, 2019, 08:28:40 am
سال ۱۳۹۸ هجری خورشیدی برابر است با سال های :
۱۴۰۹۸ اهورایی
۷۰۴۱ میترایی آریایی
۶۷۶۹/۶۷۷۰ آشوری
۵۷۷۹/۵۷۸۰ عبری
۳۷۵۷ زرتشتی
۲۵۷۸ هخامنشی (شاهنشاهی)
۲۰۱۹/۲۰۲۰ میلادی
۱۴۴۰/۱۴۴۱ هجری قمری



نوروز و تاریخچه

نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی و آغاز بهار برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است که از لحظه تحویل سال آغاز میگردد. خاستگاه نوروز در ایران باستان است و هنوز هم مردم مناطق گوناگون فلات ایران، نوروز را جشن می‌گیرند. زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است که امروزه به آن برابری بهاری یا اکیونوس می‌گویند.

نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها یعنی تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین، ترکیه، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردمان آن جشن را برپا می‌کنند.

نوروز به عنوان یک جشن قدیمی و کهن از اقوام متعددی در منطقه به ارث رسیده‌است و با رنگ و انگ ویژه، شناسنامه ایرانی به خود گرفته و از آن به عنوان نماد پیوندگر افراد و اقوام ایرانی و ملت ایران یاد می‌شود. ایرانیان نوروز را آغازگر رستاخیز طبیعت، گاه رویش و زایش باغ و بوستان می‌دانند و بر این باور هستند که در نوروز، همزمان با طبیعت، باید روزگار نو و جدیدی را با روان و نگرش نو، در تن‌پوش تازه ای آغاز کنند.


آداب و رسوم عید نوروز در ایران:

مراسم چهارشنبه سوری قبل از عید نوروز

یکی از آیینهای نوروزی امروز که بایستی آمیزه ای از چند رسم متفاوت باشد  " مراسم چهارشنبه سوری " است که در برخی از شهرها آن را چهارشنبه آخر سال گویند.

برگزاری چهارشنبه سوری، که در همهً شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم، بدین صورت است که شب آخرین چهارشنبه ی سال (یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه)، بیرون از خانه، جلو در، در فضایی مناسب، آتشی می افروزند، و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن : " زردی من از تو، سرخی تو از من "، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند، تا سال نو و عید  نوروز را با آسودگی و شادی آغاز کنند.

تا زمانی که از ظرف های سفالین چون، کاسه و بشقاب و کوزه، در خانه استفاده می شد، پس از خانه تکانی، کوزهً کهنه ای از پشت بام خانه به کوچه می انداختند؛ کوزه ای که در آن آب و چند سکه ریخته بودند. اسفند دود کردن و آجیل خودرن، فال گرفتن، " فال گوش " (در کوی و گذر به حرف عابران گوش دادن و از مضمون آن ها برای نیت خود تفاًول زدن.) و " قاشق زنی " (معمولا زنان روی خود را می پوشانند و با قاشق، یا کلید به خانه ها در می زنند، صاحب خانه شیرینی، میوه و یا پول در ظرف آنها می گذارد.) نیز از باورها و رسم هایی است که به ویژه در بین نوجوانان، هنوز به کلی فراموش نشده است.و این رسم ها و باورها در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت اند.


اما تاریخ و زمان دقیق سال تحویل 1399 کی است ؟

حدود ساعت: 07:30 جمعه 1399/1/1 20 مارس 202