به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین،به گفته یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، در صورتی که تایید شود کره شمالی آزمایش بمب هیدروژنی انجام داده است،‌ این کار«نقض آشکار قطعنامه های سازمان ملل» و اقدامی« عمیقا تاسف برانگیز »است.

آمانو در بیانیه ای اعلام کرد :« آزمایش هسته ای کره شمالی در صورتی که تایید شود ، نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و عمیقا تاسف برانگیز است.»

مدیرکل آژانس از پیونگ یانگ خواست تا « همه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی را به طور کامل اجرا کند.»

کره شمالی چهارشنبه اعلام کرد نخستین بمب هیدروژنی خود را که بسیار قدرتمندتر از بمب اتمی عادی است آزمایش کرده است .


آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد آماده است « به حل و فصل مسالمت جویانه مسئله کره شمالی با از سرگیری بازرسی ها به محض آنکه توافقی سیاسی بین کشورهای ذیربط پیدا شود» کمک کند.

کره شمالی در سال های 2006 ، 2009 و 2013 سه آزمایش هسته ای که سازمان ملل متحد ممنوع کرده است انجام داد . هربار پس از آزمایش های هسته ای کره جنوبی تحریم های بین المللی علیه کره شمالی تشدید شده است.

ابراز نگرانی موگرینی
در همین حال فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به آزمایش هسته ای کره شمالی اعلام کرد آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی در صورتی که تایید شود «نقض خطرناک» قطنامه های سازمان ملل و تهدیدی علیه امنیت جنوب شرقی آسیا است.


موگرینی در بیانیه ای اعلام کرد:« در صورتی که این اقدام تایید شود ، نقض وخیم تعهدات بین المللی جمهوری دموکراتیک خلق کره آنچنان که در قطعنامه های شورای امنیت مشخص شده است ، محسوب می شود.» وی افزود:« این آزمایش تهدیدی برای صلح و امنیت کل منطقه جنوب شرقی آسیا است .»موگرینی از جمهوری دموکراتیک خلق کره خواست تا گفتگوی « معتبر و چشمگیری را با جامعه بین المللی از سربگیرد و این رفتار غیرقانونی و خطرناک » را متوقف کند.

وی اعلام کرد چهارشنبه با وزیران امور خارجه کره جنوبی و ژاپن گفتگو خواهد کرد.

 

اخبار بین الملل - واحد مرکزی خبر





واکنش آمانو به آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی

واکنش آمانو به آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی

واکنش آمانو به آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی

واکنش آمانو به آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی