برنامه نویسی


۵ مورد از دلایل اهمیت یادگیری برنامه نویسی


استیو جابز معتقد بود که تمام مردم باید برنامه‌نویسی یاد بگیرند، چون برنامه‌نویسی به شما یاد می‌دهد که چگونه فکر کنید. اهمیت برنامه‌نویسی در دنیای امروز که همه چیز وابسته به تکنولوژی و کامپیوتر است، بالا رفته است. در این مطلب ۵ مورد از دلایل اهمیت برنامه‌نویسی قید شده است.

ماشین‌های بدون راننده، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء از مواردی هستند که به تازگی در دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، وارد شده‌اند. گفتگو‌‌های جدیدی بین مردم رواج پیدا کرده‌ است که زبان برنامه‌نویسی به زبان مشترک آینده تبدیل خواهد شد.

با وجود اینکه اتوماسیون و نرم‌افزار‌ها، میلیون‌ها نفر را از کار‌ بیکار کرده‌اند، ولی موقعیت‌‌های شغلی جدیدی را هم به وجود آورده‌اند. به همین جهت هنوز هم مشاغل فراوانی هستند که کامپیوتر و روبات‌ها از انجام آن‌ها عاجز هستند.

حتی پیشکسوتان در زمینه‌ی پردازش ابری هم از اهمیت و پتانسیل بالای برنامه‌نویسی با خبر هستند. اوایل سال قبل، لیلا سِکا مدیر ارشد در Salesforce (شرکت سان‌فرانسیسکویی که در زمینه‌ی پرداش ابری فعالیت می‌کند)، در مصاحبه‌ای با بیزینس انسایدرز اذعان کرد که ندانستن برنامه‌نویسی از بزرگ‌ترین اشتباهات زندگی اوست.


کد و برنامه‌نویسی، زبان کامپیوتر است؛ من می‌خواهم با کامپیوتر صحبت کنم و زبانش را یاد بگیرم. یادگیری برنامه‌نویسی باعث موفقیت بیشتر در کار من خواهد شد.

باید این حقیقت را در نظر گرفت که همه‌ی مردم دوست ندارند که توسعه‌دهنده یا مهندس نرم‌افزار بشوند. پیتر ارجنتمؤسس Code Factory در سیدنی، اعتقاد دارد، کسانی برنامه‌نویسی را به عنوان هدف دنبال می‌کنند که ایده‌ای برای کوتاه کردن یا ساده کردن فرآیند‌های کاری خود دارند.

پیتر باور دارد:

زمانی که برنامه‌نویسی یا کد‌نویسی را در تک تک ابعاد زندگی خود ( مهارت، دانش و تجربه در زمینه‌های دیگر زندگی) نهادینه می‌کنید، هر کدام از این بُعد‌ها، قدرتمند‌تر و هدفمند‌تر از قبل می‌شوند.

می‌توان نتیجه گرفت که فرقی نمی‌کند در چه زمینه‌ای مشغول به کار هستید؛ آیا حساب دان هستید یا پیمان‌کار، آیا هنری هستید یا آموزگار! دانستن برنامه‌نویسی سبب برتری شما نسبت به دیگران می‌شود. در این مقاله قصد داریم ۵ مورد از مزیت‌های یادگیری برنامه‌نویسی را مطرح کنیم که حتی باعث می‌شود شما در شغل فعلی خود هم پیشرفت داشته باشید.


۱. تفکر خلاقانه در لحظات بحرانی

در حال حاضر،‌ اکثر مدیران اجرایی در تلاش برای پیدا کردن راه حلی برای افزایش سود‌دهی و کاهش هزینه‌های جانبی هستند. باید این موضوع را در نظر گرفت که کد‌نویسی و تکنولوژی، تأثیر به‌سزایی در سازمان‌دهی و کنترل بخش‌های مختلف یک کسب‌و‌کار دارد و ورود آن، سبب می‌شود که فرد با دید حساس‌تری پروسه‌های جاری را دنبال کند و به دنبال راه‌حل‌های خلاقانه‌تری برای بهبود راندمان‌ کاری باشد. پیتر این موضوع را به روشی ساده‌تر بیان می‌کند:

حسابدار شرکت ما، مجبور بود که برای نشان دادن گزارشات به مشتری‌ها، اطلاعات چندین سیستم را ثبت و ضبط کند و این اطلاعات را به روی کاغذ بیاورد و ارقام را با دست جا‌به جا کند. او همیشه به دنبال راهی آسان‌تر برای انجام این کار بود و بعد از آشنایی با ساخت نرم‌افزار، اهمیت برنامه‌نویسی برای او مشخص شد که چگونه در افزایش روند کار‌ها به او کمک می‌کند.

۲. افزایش خلاقیت

متخصصین اعتقاد دارند که کد‌نویسی یا برنامه‌نویسی، بیشتر بر پایه‌ی فنون خلاقیت است تا علوم کامپیوتری. در حقیقت برنامه‌نویسان (توسعه‌دهندگان) همانند هنرمندان، خالق و سازنده‌ی یک اثر هستند و نتیجه‌ی کار آن‌ها مرتبط با طرز بیانشان است. برنامه‌نویسی شما را مجاب به تجربه و آزمایش ایده‌های جدید می‌کند. پیتر نظرش را در این زمینه این‌‌گونه بیان می‌کند:

کد‌نویسی، کاری بسیار خلاقانه است. خلاقیت نه از بُعد هنرمندانه؛ بلکه از این بُعد که شما چیزی را خلق کرده‌اید که قبلا وجود نداشته است. با استفاده از چندین ابزار، نرم‌افزاری را خلق کرده‌اید که توسط جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا کاری را بهبود می‌بخشد.

۳. تکنیک حل مشکل

دانستن علم برنامه‌نویسی به شما دیدگاه یک مهندس‌ نرم‌افزار را می‌دهد و به شما می‌آموزد که چگونه دید کامپیوتری داشته باشید و مشکلات را از آن منظر حل کنید. زبان برنامه‌نویسی بر پایه‌ی منطق، الگوریتم و ریاضیات است و به شما آموزش می‌دهد که برای حل مشکلات بزرگ، لازم است که آن‌ها را به بخش‌های کوچگتر تقسیم کنید تا آسان‌تر حل شوند. پیتر می‌گوید:

شما هیچ وقت یک برنامه را صرفاً برای ساخت یک برنامه نمی‌سازید. شما باید به مشکلی که می‌خواهید حل کنید توجه داشته باشید که آیا این مشکل برای مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که بخواهند از برنامه شما استفاده کنند!؟ و اگر این مشکل همگانی است، برای حل آن باید به دنبال بهترین راه حل باشید.

 

هیچ فایده‌ای در ساخت برنامه‌ای نیست که هزاران کار را انجام دهد و بعد از گذشت ۲ سال مشخص شود که جواب‌گوی نیاز هیچ کس نیست. شما به عنوان توسعه‌دهنده باید مهم‌ترین مشخصه این برنامه را انتخاب کنید و بتوانید آن را مطابق نیاز مردم تغییر دهید.

۴. درک بهتری از تکنولوژی

در عصر حاضر که تکنولوژی در حال بلعیدن همه چیز است، درک بهتر از آن مزیت بزرگی محسوب می‌شود. دانستن تکنولوژی (به طور مثال استفاده‌ی کاربردی از تلفن‌های هوشمند و برنامه‌ها) سبب عوض شدن نگرش انسان به این دنیا می‌شود. کد‌نویسی نه تنها به شما طریقه‌ی ساخت یک برنامه را شرح می‌دهد، بلکه شما را از سرعت بالای توسعه تکنولوژی آگاه می‌سازد و به شما می‌آموزد چرا یک برنامه ساخته شده است؟ چرا سازندگان، این برنامه را ساخته‌اند و چرا دیگران این موقعیت را برای ساخت این برنامه درک نکرده‌اند؟ پیتر در این باره می‌گوید:

وقتی که علم کد‌نویسی را فرا می‌گیرید، دید جدیدی به دنیا خواهید داشت. زمانی که می‌فهمید چه کار‌هایی را می‌توان با برنامه‌نویسی انجام داد، درک بهتری از تکنولوژی که در تمام زندگی شما تأثیر می‌گذارد، خواهید داشت. بعد از آن می‌دانید که وقتی وارد صفحه‌ی فیسبوک می‌شوید، چه چیزی‌هایی در پشت پرده اتفاق می‌افتد.

۵. توانایی در گفتار تخصصی

یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی (فرقی نمی‌کند چه زبانی باشد، خواه به سادگی HTML یا به سختی ++C) برقراری ارتباط شما را با توسعه‌دهنده‌ها آسان‌تر می‌کند. همچنین یادگیری برنامه‌نویسی به درک و حل الگوریتم‌های پیچیده، ارتباط و انتقال مفاهیم پایه و اساسی کمک شایانی می‌کند. اهمیت این موضوع را پیتر این‌گونه بیان می‌کند:

اگر مدیران اجرایی بتوانند ایده‌های خود را به صورتی به تیم توسعه‌دهنده انتقال دهند که در حد و سطح دانایی (به زبان خودشان، زبان برنامه‌نویسی) آن‌ها باشد، توسعه‌‌دهندگان بهتر و سریع‌تر خواسته‌های مدیران را درک‌ می‌کنند. همچنین مدیران با اطلاعات و زبان تخصصی آشنا می‌شوندو توسعه‌دهندگان هم بهتر می‌توانند به مدیران مراحل ساخت، طراحی و پیکره‌ی برنامه را به زبان تخصصی شرح دهند.

در دنیایی که تکنولوژی حرف اول را می‌زند، دانستن زبان برنامه‌نویسی از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر تکنولوژی در تمام شاخه‌‌ها (چه هنر، صنعت، پزشکی، کسب‌وکار و غیره) وارد شده است؛ به همین جهت دانستن زبان‌ برنامه‌نویسی به همه توصیه می‌شود. استیو جابز هم این گونه اهمیت برنامه نویسی را بیان می‌کرد:

تمام مردم باید برنامه‌نویسی یاد بگیرند؛ چون برنامه‌نویسی به شما یاد می‌دهد که چگونه فکر کنید..

منبع : زومیت

مرتبط :

  1. ۵ مورد از دلایل اهمیت یادگیری برنامه نویسی - زومیت

    www.zoomit.ir/.../21615-advantage-of-learning-how-t...
    Translate this page
    3 days ago - استیو جابز معتقد بود که تمام مردم باید برنامه‌نویسی یاد بگیرند، چون برنامه‌نویسی به شما یاد می‌دهد که چگونه فکر کنید. اهمیت برنامه‌نویسی در دنیای ...
  2. ۱۰ دلیل اهمیت یادگیری زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت ...

    www.takwd.ir/coding/۱۰-دلیل-اهمیت-یادگیری-زبان-...
    Translate this page
    شروع به برنامه نویسی جاوااسکریپت بسیار ساده است. زیرا استفاده از آن نیاز به یادگیری جزئیات و ابزار زیادی ندارد و کد نوشته شده به راحتی قابل تغییر است.
  3. [PDF]می خواهم برنامه نویس شوم! چه اهمیتی داره که برنامه نویس بشوم ...

    bayanbox.ir/.../Avasanj-How-To-Be-a-Programmer.pd...
    Translate this page
    در ابتدا برای اهمیت یادگیری برنامه نویسی این جمله از استیو جابز الزم و کافی ... عالوه بر این، یادگیری برنامه نویسیباعث می شود تا سر از نحوه کار برنامه های کوچک و.
  4. دست نوشته های مهرداد نادری - اهمیت یادگیری برنامه نویسی

    mehrdadneveshte.blogfa.com/post/6
    Translate this page
    دست نوشته های مهرداد نادری - اهمیت یادگیری برنامه نویسی - این وبلاگ به نشر دست نوشته های حقیر (مهرداد نادری) می پردازد.
  5. ۵ مورد از دلایل اهمیت یادگیری برنامه نوسی - تی نیوز

    tnews.ir/news/E6A743959926.html
    Translate this page
    3 days ago - استیو جابز معتقد بود که تمام مردم باید برنامه نویسی یاد بگیرند، چون برنامه نویسی به شما یاد می دهد که چگونه فکر کنید. اهمیت برنامه نویسی در ...
  6. چهار زبان برنامه نویسی که در سال جدید باید به دنبال یادگیری ...

    www.tabnak.ir › صفحه نخست › علمی -آموزشی
    Translate this page
    Apr 14, 2015 - اما همیشه انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب، موضوعی حائز اهمیت است و این که در حال حاضر کدام زبان برنامه نویسی متناسب با ایده های شما است؟
  7. یادگیری زبان های برنامه نویسی C و C++ - ApplyAbroad Forum

    www.applyabroad.org/.../showthread.php?...یادگیری...
    Translate this page
    Mar 10, 2012 - 10 posts - ‎5 authors
    من متاسفانه از اهمیت زبان های برنامه نویسی خصوصا اهمیتش توی رزومه و اپلای و اهمیتش از نظز اساتید خبر نداشتم و الان که تازه فازغ التحصیل شدم ...
  8. ۵ مورد از دلایل اهمیت یادگیری برنامه نویسی | داورنیوز

    amindesigner-rzb.web.davernews.in/page-614336.html
    Translate this page
    استیو جابز معتقد بود که تمام مردم باید برنامه‌نویسی یاد بگیرند، چون برنامه‌نویسی به شما یاد می‌دهد که چگونه فکر کنید.اهمیت برنامه‌نویسی در دنیای امروز که همه چیز ...
  9. آموزش خصوصی اکسل و ویژوال بیسیک

    excelpro.ir/
    Translate this page
    آموزش اکسل و زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک ... زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک مطرح نموده و بدین ترتیب نیاز خود به یادگیری این نرم افزار ... اهمیت آموزش اکسل.
  10. درباره ی رشته برنامه نویسی کامپیوتر | مرکز آموزش مجازی ...

    iranelearn.com/درباره-ی-رشته-برنامه-نویسی-کامپیو...
    Translate this page
    بسیاری از نوآوریها در زمینه برنامه نویسی مانند فن آوریهای پیشرفته محاسبه .... اهمیت، توجه و منابع اختصاص داده شده به برنامه‌نویسی، بسته به ویژگی‌های مشخص شده  ...
    1. پی‌ال‌سی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

      https://fa.wikipedia.org/wiki/پی‌ال‌سی
      Translate this page
      Persian Wikipedia
      ۴ مقیاس و نوع دستگاه; ۵ برنامه نویسی PLC. ۵.۱ اهمیّت روش نمایش در برنامه نویسی. ۶ آموزش شکل‌دهی برنامهٔ PLC به روش نمایش نوشتاری یا الگوریتم. ۶.۱ ساختار برنامه  ...
    2. وب دیتا | آموزش نکات مفید و کاربردی در زبان برنامه نویسی ...

      webdata.in/
      Translate this page
      یکی از قسمت‌های مهمی که طراحان و توسعه‌دهندگان وب با آن روبرو هستند، طرح و ظاهر وبسایت است که اهمیتفراوانی برای صاحبان وبسایت‌ها و بازدیدکنندگان دارد. برای ایجاد ...
    3. آموزش برنامه نویسی ++C در کافه بازار برای اندروید

      https://cafebazaar.ir/app/ir.Ariyasoft.app.learncpp/?l...
      Translate this page
      واقعیت مهمتر این است که آنچه اهمیت دارد، یادگرفتن یک زبان برنامه نویسی است، چرا که وقتی یک زبان را خوب یاد گرفتید، یادگیری سایر زبانها، به یک سرگرمی مفرح  ...
    4. برنامه نویسی C# - اهمیت یادگیری زبان انگلیسی

      edalatpisheh.blogfa.com/.../اهمیت-یادگیری-زبان-انگل...
      Translate this page
      برنامه نویسی C# - اهمیت یادگیری زبان انگلیسی - موضوعات مرتبط با مفاهیم برنامه نویسی شی گرا و توسعه نرم افزار.
    5. خبر خوان تیفا - ۵ مورد از دلایل اهمیت یادگیری برنامه نویسی

      www.tifaa.net/post/192149/
      Translate this page
      بستن/بازکردن پنجره توضیحات. خبر خوان تیفا - ۵ مورد از دلایل اهمیت یادگیری برنامه نویسی · ۵ مورد از دلایلاهمیت یادگیری برنامه نویسی · آمار.
    6. چرا همه باید برنامه نویسی یاد بگیرند؟ - بنویس

      b-nevis.blogsky.com/1391/12/09/post-29/
      Translate this page
      حالا سایت Code.org برای تاکید روی اهمیت یادگیری برنامه نویسی، یک ویدیو کوتاه درست کرده که در آن مشهور ترین برنامه نویسان جهان از اهمیت یادگیری کد نویسی می  ...
    7. آموزش برنامه نویسی اندروید

      dpelearning.ir/دوره-های.../آموزش-برنامه-نویسی-اندروید
      Translate this page
      دوره آموزش مجازی برنامه نویسی اندروید دانش پژوهان توسط مهندس حیدری، یکی از ... است لذا دانش برنامه نویسیاندروید برای تولید نرم افزار ها و برنامه های کاربردی از اهمیت  ...
    8. آشنایی با HTML، زبان پایه برنامه نویسی وب - وبگو | آموزش ...

      webgoo.ir › آموزش مقدماتی › HTML
      Translate this page
      آشنایی با HyperText Markup Language HTML زبان پایه برنامه نویسی وب. ... این جهت که زبان تفهیم خواسته های برنامه نویس از مرورگر تلقی می شود، اهمیت زیادی دارد،  ...
    9. پکیج آموزش دیتابیس اندروید - آموزش برنامه نویسی اندروید

      nikandroid.com/پکیج-آموزش-دیتابیس-در-اندروید/
      Translate this page
      شاید بتوان گفت دیتابیس یکی از مهم ترین موارد برای یادگیری برامه نویسی ... یکی از موارد حائز اهمیت این است که دیتایسی که شما برای برنامه خود ایجاد مکنید فقط  ...
    10. مثلث برق - اهمیت یادگیری نحوه کار و برنامه نویسی PLC و ...

      mbce.mihanblog.com/post/31
      Translate this page
      Mar 15, 2014 - ارتباط تنگاتنگ علوم الکترونیک و کامپیوتر و نیاز روز افزون صنایع مختلف، منجر به طراحی و ساخت PLC و میکروکنترلر شده است. عملکرد آنها ...