پیام رسان ایرانی سروش جایگزین تلگرام می شود

پیام رسان ایرانی سروش جایگزین تلگرام می شود

پیام رسان ایرانی سروش جایگزین تلگرام می شود

پیام رسان سروش قصد دارد تا با حمایت صدا و سیما جایگزین تلگرام شود. گفته می‌شود که بخش عمده‌ی سهام این شرکت به صدا و سیما تعلق دارد و در حال حاضر در مرحله‌ی آزمایشی به سر می‌برد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که تلگرام به فیلتر شدن نزدیک شده است.

هنوز به صورت رسمی مشخص نشده است که نرم افزار پیام رسان سروش توسط چه شرکتی عرضه خواهد شد، اما این اسم ما را به یاد انتشارات صوتی و تصویری و برنامه‌های قدیمی صدا و سیما می‌اندازد که به مخاطبان فروخته می‌شد. ظاهرا پشتیبانی فنی این اپلیکیشن نیز به عهده‌ی کارشناسان صدا و سیما است و این سازمان به منظور گسترش فعالیت و تاثیرگذاری رسانه ملی در فضای مجازی، اقدام به راه‌اندازی و پشتیبانی پیام رسان سروش کرده است. پیام رسان سروش در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرار دارد و پس از این مرحله قرار است به طور ویژه در رسانه ملی تبلیغ شود تا کاربران را به سوی خود بکشاند.

تلگرام بر خلاف «ایمو» و سایر نمونه‌های مشابه قبلی، امکان گفتگوی تصویری نداشت و از این نظر مشکل امنیتی برای سازمان‌ها ایجاد نمی‌کند. این اپلیکیشن امکان گفتگوی صوتی مانند «وایبر» هم ندارد و برای شرکت‌های مخابراتی نیز مشکل‌ساز نیست. مخالفان تلگرام، عدم نظارت برای محتوای تولیدی این اپلیکیشن را اصلی‌ترین دلیل فیلتر شدن آن می‌دانند. روز به‌ روز به انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت 96 نزدیک‌تر می‌شویم و تلگرام می‌تواند نقش بسیار مهمی را، حتی بیشتر از تلویزیون و روزنامه‌ها، در این انتخابات ایفا کند.

آیا پیام رسان سروش امنیت دارد؟

هنگام نصب کردن اپلیکیشن سروش، برای استفاده از امکاناتی همچون خواندن کارت حافظه، دریافت اطلاعات از اینترنت، موقعیت مکانی شما، تغییر وضعیت همگام‌سازی بین فعال و غیرفعال، پیدا کردن حساب‌های شخصی دیگر در دستگاه مورد استفاده، اصلاح مخاطبان، خواندن مخاطبان شما، دسترسی کامل به اینترنت و تغییر محتویات کارت حافظه، از شما اجازه گرفته می‌شود. این اختیارات در سایر نرم‌افزارهای مشابه هم دیده می‌شود، اما باید دید که آیا پیام رسان سروش امنیت دارد و در برابر هک شدن مقاوم هست یا خیر؟

گردانندگان این اپلیکیشن عنوان کرده‌اند که پیام رسان سروش مجاز است و محتوای به اشتراک گذاشته شده، در کانال‌های رسمی و شخصی، گفتگوهای گروهی و دونفره توسط افراد عضو ارائه می‌شود. مسئولیت ناشی از این محتواها بر عهده‌ی کاربر به اشتراک‌گذارنده‌ی آن است و نرم‌افزار سروش هیچ مسئولیتی را در این خصوص بر عهده نمی‌گیرد. این نرم‌افزار می‌تواند حساب کاربری کاربران ناقض قوانین و یا کاربرانی که بیش از یک سال از آخرین فعالیتشان می‌گذرد را به صورت موقت و یا دائم غیرفعال کند. البته پیام رسان سروش متعهد شده است که به هیچ وجه اطلاعات کاربران را در اختیار شرکت یا شخص ثالث دیگری قرار ندهد.

یکی از انتقاداتی که همیشه از نرم‌افزارهای خارجی و معتبر می‌شد، جمع‌آوری اطلاعات بود و اکنون قرار است همین کار در نمونه‌ی داخلی هم انجام بگیرد. حالا معلوم نیست که چگونه می‌توان از اپلیکیشن سروش انتظار داشت تا از منافع و اطلاعات کاربرانش محافظت کند.

سرورهای محدود از دیگر مشکلات پیام رسان سروش است

نرم‌افزار پیام رسان سروش از قابلیت‌هایی همچون ارسال پیام متنی، پیام صوتی، عکس و فیلم، تشکیل گروه و کانال‌های مختلف برخوردار است و تاکنون نیز نزدیک به صد هزار نفر آن را دانلود کرده‌اند. این اپلیکیشن سبک تنها 6.14 مگابایت حجم دارد و قرار است با سرورهای محدود خود میزبان میلیون‌ها کاربر ایرانی باشد! این موضوع علاوه بر امنیت اطلاعات، یکی دیگر از تردیدهایی است که در خصوص موفقیت سروش به وجود آمده است. این نرم‌افزار مبتنی بر اینترنت همین الان هم با کمترین کاربر با کندی و اختلال‌هایی همراه شده است و معلوم نیست که چطور می‌خواهد با حضور میلیون‌ها ایرانی سرپا بماند.

تیم پشتیبانی سروش گفته است که سرورهای این اپلیکیشن در داخل کشور قرار دارند و تیم فنی به صورت مداوم در تلاش است تا سرعت و امنیت حداکثری را برای کاربران به ارمغان بیاورد. باید منتظر ثابت شدن این ادعا در عمل ماند و احتمالا سروشی‌ها هم منتظرند تا تلگرام فیلتر شود و کاربران ایرانی آن به سمت پیام رسان سروش کوچ کنند.

نرم‌افزار سروش با هماهنگی صدا و سیما در هنگام پخش برنامه‌ها از تمامی شبکه‌ها، کانال ارتباطی آن را نیز در اپ سروش راه‌اندازی کرده، عضوگیری می‌کند و سپس در اختیار تهیه‌کننده‌ی برنامه می‌گذارد. نکته جالب سروش این است که برای تامین محتوای کانال برنامه خودش از برنامه تلویزیونی، متن و ویدیو تهیه می‌کند و بر روی کانال قرار می‌دهد. مجریان برنامه‌ها نیز توجیه شده‌اند که دیگر نامی از تلگرام نبرند و از این پس کانال ارتباطی خود را در سروش تبلیغ کنند.

این حرکت آهسته، چراغ خاموش اما حساب‌شده، نشان می‌دهد که رقابت این اپلیکیشن داخلی با رقیب محبوب خارجی یعنی تلگرام، تازه شروع شده و باید دید که در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد / ایسنا